Moartea vine din Lombardia

În ultima vreme, am discutat cu o gramadă de amici împrăștiați prin lume, despre Covid. Unii înjură, alții, pe undeva pe la capătul lumii, așteaptă. Aproape toți urmăresc știrile din Romania, mai ales cei care mai au rude pe aici. Majoritatea au. La New York, e ”liniștea dinaintea furtunii”, În York (UK) s-a raționalizat (neoficial) hârtia igienică, nu poți cumpăra mai mult de două pachete! La Paris s-au scumpit măștile, au ajuns 10 euro bucata, iar din magazinele românești au dispărut cu desăvârșire spirtul Mona și gelul dezinfectant. Astăzi voi publica discuția pe care am avut-o pe facebook cu Daniel Chius, rezident în Italia. Mâine, cineva din Spania. Din România nu voi scrie deocamdată, suntem aici, iar știrile de la tv vă sunt suficiente.

10 martie 2020

Mă cheamă Daniel și sunt de douăzeci de ani în Italia. Sunt din Gura Humorului. Vorbesc engleza, germana și italiana și uite cum un rahat de virus pune o economie pe butuci. Am plecat de acasă la 16 ani, în “podul” unui vagon în Germania, la Dortmund, unde am stat trei ani, am învățat meserie și germana, apoi am plecat în Italia. Așa cum spuneam, sunt aici de douăzeci de ani, alături de cei 1,2 milioane de români. Sunt căsători și am un băiat.
În ultima perioadă, am fost șef de restaurant. În 10 Ianuarie, patronii au vândut restaurantul și am zis că voi face o pauză de trei luni ca șomer, apoi voi reveni când va reîncepe sezonul. Am refuzat trei contracte în Chianti ca șef de restaurant, doar că să mai stau un pic și eu cu fiul meu.

Castellina in Chianti

Acum e nasol. Noi, aici în Chianti, Siena, Firenze, Pisa, depindem 95% de turism. Satul în care locuiesc eu Castellina in Chianti, are 1.200 locuitori. Sunt 30 de restaurante aici. Anul acesta, cel puțin 80% dintre ele se vor închide definitiv. Acum sunt doar patru deschise și lucrează la limita cîștigului. Nu poti avea profit cu italienii din zonă. Nici înainte nu prea puteai, adică trizeci de restaurante să meargă fără turiști. Aici sunt vreo 250 de ferme care produc vin si ulei de măsline. 80% din producție este cumpărată de turiști direct de la producător, prin magazinele lor, iar restaurantele achiziționează tot de la ei produsele proaspete. Fără turism, aici totul e mort. Mort! Se lucrează pe sezon. Adică șapte luni lucrezi trei luni si jumatate stai în șomaj. Toți se așteptau să intre la muncă, pentru că au terminat șomajul dar uite că nu găsești NIMIC de muncă. Nimeni nu angajează. Suntem mulți în această situație. Cine a rămas în Italia a rămas pentru că a lucrat în turism și nu a simțit criza din 2008 așa de tare, cum au trăit-o cei din construcții. Acum este imposibil ca eu din Castellina in Chianti să găsesc de muncă în Chianti sau zonele adiacente. Totul este închis. Totul depinde de turiști. Am vorbit la un hotel pentru un post de receptioner de noapte. Nu sunt clienți. Am prieteni nemți, englezi, elvețieni care au pensiuni și care, cu lacrimi în ochi, mi-au zis că nu știu ce să facă. Toți au anulat rezervările. Eu am șomaj un an si jumatate, deoarece am ieșit dintr-un contract permanent, nu sezonier. plătesc chiria 500 euro, rata la mașină 200, cheltuieli cu casa 100. Fiind oraș turistic, prețurile la singurul supermarket sunt pentru turiști. Ești blocat, nu poți iesi in Siena pentru cumpărături. Riști. Carantina. Doar nevastă-mea poate ieși din oraș, pentru că merge la muncă în Siena. Trebuie să completeze formularul și să îl arate poliției. Unul pentru când pleacă, altul pentru când se întoarce…

Scrii pe propria raspundere unde mergi, la ce adresă. Așa cum spneam, doar soția, poate merge la cumpăraturi în Siena, după ce iese de la muncă. Nu sunt blocaje stradale, dar dacă te opreste și ai ieșit de capul tău ai supt-o. Barurile sunt deschise de la 7 la 18.

Și la ei, un metru între clienți. Dacă intră poliția și nu i-au aranajat la un metru se închide barul. Valabil și pentru restaurantele care mai sunt deschise doar la prânz.

La intrarea în supermarketuri găsești gel dezinfestant și mănuși de unică folosință. Le porți pe toată durata cumpărăturilor. La iesire le arunci. La fel, un metru între toți. Cine tușește, merge imediat acasă! Sunt închise bisericile, cinematografele, școlile de orice fel.

Problema e că italianul este ignorant. Dacă ar fi respectat de la început regulile carantinei, probabil nu s-ar fi ajuns aici. Cum să pleci din Milano în sud, pentru că  nordul intră în carantină? Nu poti compara sudul cu nordul. La nici un nivel, în special la sistemul sanitar. Sudul este ca România, ca nivel al sistemului sanitar. Apropo, cei care mor aici, mai toți sunt de peste 60 de ani. Dar cel mai periculos este pentru cei de 80. Și crede-mă că sunt foarte mulți bătrâni în Italia, ca peste tot.

Spitalul din Siena a modificat 30% din structura internă și a transformat mai multe în saloane de izolare și terapie intensivă în locul altor secții. Lumea care cândva era internată în acele saloane acum stă acasă. Spitalul se pregătește pentru boomul care va ajunge și aici peste max 20 de zile. Deja sunt purtători sănătoși care au contaminat multe persoane în jur. Din cauza asta, au făcut carantină totală. Cunosc personal o infirmieră italiană și am discutat cu ea despre cazurile de coronavirus care sunt în creștere, în fiecare zi aici în Toscana. Încet, încet, ne preparăm pentru ce e mai rău.

Lege: Dacă ai simptome de febră, tuse sau insuficiență respiratorie este INTERZIS să te duci la urgență. Suni la un număr de urgență și vine cineva acasă la tine. El va decide dacă ți se face internarea sau nu.

11 martie 2020

Idioți, atât cei 20.000 de italieni cât și românii care au plecat în România, nu țin la familia din România. Dacă se moare aici, în halul ăsta ce vor face, aici sunt peste 800 de morți azi? Îi molipsesc și pe cei de-acasă? Italienilor le este foarte greu de înghițit carantina, dar noi suntem obișnuiți…

Am înțeles că guvernul italian lucrează acum la o ordonanță pentru industrie, că e jale, să taie taxe și impozite, să anuleze anumite plăți la bănci. Vor să anuleze toate facturile la gaz, lumină și apă. Vom vedea.

Cred că vor închide Lombardia complet. Adică tot, orice activitate inclusiv farmacii și supermarketuri. Sunt la limită. Spitalele sunt la limită. E nasol în Lombardia. Am auzit că aduc medici din China și aparate de respirație artificială. Cred că vor înăspri măsurile…

Au închis tot. Au rămas deschise doar farmaciile și supermarketurile. Deocamdată.

 

De la noi: Secretarul de stat Raed Arafat a anunțat miercuri dimineață, (11 03 2020) la finalul ședinței de la sediul Ministerului de Interne, că au fost stabilite noi restricții pentru a limita răspândirea infecțiilor cu coronavirus. Conform unei hotărâri adoptate astăzi, în România se interzic până pe 31 martie activitățile culturale, religioase, științifice și de divertisment cu peste 100 de persone. De asemenea, muzeele vor fi închise până la finalul lunii.

Și cum rămâne cu sfânta biserică? Nu tu slujbe, nu babe, nu colăcei, nu bani negri? Blasfemieee! O să vă mănânce iadul!

Ai ceva de spus?